Jak si pomoci proti bolesti jizvy po porodu císařskou cestou?

Mgr. Marika Bajerová

Maminky, které porodily své dítě či děti císařskou cestou, mají hlavu plnou otázek. Otázka, kterou si položí každá maminka, je:

"Jak si pomoci proti bolesti?"

Po dobu pobytu v porodnici jsou mamince podávána analgetika v bezpečné míře, aby maminka byla schopna pohybu a péče o sebe a své dítě. Po třech, čtyřech dnech bývá propuštěna domů a to již bez analgetik. Jak si tedy pomoci sama? Následující desatero doporučení Vám může pomoci.

1. DOTEK

Hned po porodu se dotýkejte svého poporodního bříška, je to důležité pro vnímání, pro mozek, který "vypnutou" oblast břicha (skrze spinální analgezii) potřebuje přisvojit. Dotek aktivuje určitá centra v mozku a je důležitou složkou analgetického působení. Dotýkejte se jemně celého bříška včetně krytí, která chrání první den jizvu. Vnímejte, jak je bříško velké, malé, široké, úzké, měkké, jemné, apod. Je-li s Vámi přítomný partner, ať Vám bříško pohladí a poděkujte spolu za ten zázrak, který je vám umožněn žít. Co působí naprosto zázračně, je kontakt miminka - mějte miminko při sobě přitulené, dotýkejte se jeho tělíčka - zaručuji Vám, že bolesti mávnutím kouzelného proutku odplují. 
Jakmile budete moci vstát, jizva Vám bude odkryta a Vy se jí poprvé dotknete naživo. Je to velmi zásadní moment. Dotkněte se jizvy, pohlaďte ji s láskou, přijměte ji do svého života - odteď bude s Vámi navždy a bude zdrojem pro připomenutí si úcty k sobě samé. Přijměte jizvu do svého života s radostí a mějte jí rády. Jak říká můj muž, je to nejvíc sexy jizva, jaká vůbec může být :)


2. DÝCHÁNÍ


S kontaktem Vaší ruky vědomě dýchejte. Naše tělo se zcela spontánně rozdýchá tam, kde cítí dotyk - pozorujte to a posílejte dech do všech částí Vašeho těla. Můžete se naučit jednoduchou techniku - nadechněte se do bříška, představte si hojivé světlo v něm a pošlete jej po celé páteři až k hlavě, poté se opět nadechněte a pošlete světlo do Vašich nohou. S výdechem, který nemá být usilovný, ale jemný, neslyšitelný, nechejte odejít bolest pryč.


3. POHYB


To, co po porodu císařskou cestou bolí, je pohyb. V klidu žena téměř žádnou bolest nepociťuje. Pohyb je život, život je pohyb a tady to platí dvojnásob. Maminky, smiřte se s tím, že první pohyby bez bolesti nebudou. Přijměte nabízená analgetika s vděčností. Z počátku se otáčejte na bok, na který Vám to půjde snáze a za odměnu se potulte s Vašim miminkem, napijte se a dodejte si odvahu do dalšího dobrodružství - pohyb zpět na záda a na druhý bok. Pohyb dělejte jemně, plynule, pomalu a netlačte na sebe. Tělo má fascinující schopnost samoléčení a po porodu se zotavíte velmi rychle - pomohou Vám hormony, ti vzácní poslové, kteří nesou informace do celého těla. Dívejte se Vašemu děťátku do očí - vyplaví se tolik hormonů lásky, že budete mít chuť pokračovat dále. Pokud zvládnete brzy otáčení se na bok, zvládnete snáze posazování a stoj. Pohyb je důležitý pro prevenci stagnace tělních tekutin a ve výsledku podporuje snazší hojení zraněných tkání. 


4. KOJENÍ


Kojte svoje milované dítě, děti. Hormon důvěry a lásky - oxytocin, který se při kojení vyplavuje, dokáže zázraky. Prosím, zavolejte si pomoc a trvejte na tom, že si přejete Vaše děťátko nakojit. Mějte miminko při sobě jak jen to je možné. Kojte, kojte, kojte. Nebo se o to alespoň pokoušejte. Dejte si čas oba dva.


5. OPLACHY


Dopřávejte si sprchování jizvy a bříška vlažnou vodou několikrát denně - tato jemná masáž působí proti otoku a proti bolesti. Zamilujete si to.


6. PITÍ BYLINEK


Maria Treben doporučuje všem ženám po porodu pít kontryhel, říká mu plášť Panenky Marie, mocná bylinka pro ženské zdraví. Za roky praxe s maminkami mám vypozorováno, že kombinace kontryhele a maliníku působí blahodárně. Pijte až litr denně.


7. AKTIVACE BŘIŠNÍHO SVALSTVA, PÁNEVNÍHO DNA

Břišní svaly nebyly porodem císařskou cestou přeťaty, jak si některé maminky myslí. Došlo k jejich tupému odseparování, přeťata byla břišní fascie, která se zhojí. Aktivace břišního svalstva můžete začít broukáním si písní, manter, óm, co je Vašemu srdci a Vaší duši blízké - bříško se spontánně zapne. 
Oporu pro poporodní bříško Vám poskytne pánevní dno - s výdechem jej aktivujte, s nádechem uvolněte.


8.OPORA POMOCÍ ŠÁTKU


Jakmile zvládnete první sed, navažte si kolem spodního bříška šátek, ovažte jizvu a pak teprve vstávejte z lůžka. Šátek musí být neelastický, nejlépe z bavlny, lnu, konopí, aby vytvořil patřičnou oporu. Pomocí opory zvládnete pohyb bez větších potíží a bolestí.


9.  OPORA o NOHY


Jakmile se postavíte, opřete se nohama do země. Vaše nohy jsou nejen pata a klenby, ale i prsty! Hrábněte jako kočka do písku a vjem chodící kočky si ponechejte při každém kroku. Choďte tiše jako kočka, s vědomou aktivací nohou - bříško se zapojí samo.


10.  KLID, HARMONIE


Aby se autoregulační procesy organismu nastartovaly, podpořte je Vaším klidem. Vyvarujte se stresu a nechte se opečovávat. Alespoň po dobu 4 měsíců se vyvarujte zbytečné zátěži a noste maximálně svoje miminko.

Přeji Vám, ať jsou Vaše dny protkány radostí a láskou. 
www.gynekologicka-fyzioterapie.cz

 

Chcete-li článek nebo některé věty z článku citovat pro Vaše potřeby (diplomová práce studentů, články do blogu apod.) kontaktujte mne prosím pro případný souhlas na emailu: info@rehabilitace-bajerova.cz 

foto: depositphotos.com

Ochrana autorských práv:

Obsah webových stránek umístěných na webovém rozhraní (texty, fotografie, obrázky, loga a další), včetně programového vybavení webového rozhraní a těchto podmínek, je chráněn naším autorským právem a může být chráněn dalšími právy dalších osob. Obsah nesmíte měnit, kopírovat, rozmnožovat, šířit ani používat k jakémukoli účelu bez souhlasu nás či držitele autorských práv. Zejména je zakázáno bezplatně či úplatné zpřístupňování fotografií a textů umístěných na webovém rozhraní. Názvy a označení výrobků, zboží, služeb, firem a společností mohou být registrovanými obchodními známkami příslušných vlastníků.

Při porušení autorského práva budeme postupovat v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jako držitel autorských práv máme právo vyzvat rušitele, aby se zdržel zásahů do našich práv, a požadovat stažení neoprávněných kopií chráněného obsahu. Ve složitějších případech bude přistoupeno k dodržení práva právnickou cestou. Dále máme nárok na vydání bezdůvodného obohacení ve výši dvojnásobku obvyklé autorské odměny, ale také postih správněprávní či trestněprávní.

Spolupracuji
Partneři
Napište mi zprávu
Kontaktní formulář